Services

We gaan doelgericht aan de slag met jouw ontwikkelvraagstuk

Coaching

We gaan doel- en resultaatgericht aan de slag met een ontwikkel vraagstuk dat jij inbrengt. Ik luister naar jou als iemand die wil leren en niet als iemand die het antwoord op jouw vraag al weet.

Samen zetten we jouw vraagstuk in een ander licht. Het resultaat is dat je met inzichten de deur uit gaat die jou energie geven en waarvan je zin krijgt om zelf aan de slag te gaan. Hierdoor lukt het je om in specifieke situaties beter te functioneren of om een specifieke taak te volbrengen.

In de coaching verlies ik de werkcontext niet uit het oog en heb ik aandacht voor jou als persoon in de organisatie.

Ik heb aandacht voor waar jij als  professional voor staat, wat jouw basis is, wat onvervreemdbaar van jou is en jou je kleur geeft binnen de context van je werk: je professionele identiteit. Een sterke professionele identiteit maakt veerkrachtig en geeft zelfsturing aan wat jij als professional belangrijk vindt en hoe je dat vorm kan geven

Supervisie en intervisie

Tijdens supervisie staan we expliciet stil bij voor jou betekenisvolle werksituaties. We kijken terug op deze situaties en staan stil bij de invloed van verschillende contexten (zoals maatschappij, organisatie, beroep en persoonlijk) op deze situatie waardoor jouw ervaringen een nieuw betekenis krijgen.

We onderzoeken jouw eigen aannames, valkuilen en kwetsbaarheden in deze ervaringen en komen tot nieuwe handelingsalternatieven en concrete voornemens van gedrag waarmee je gaat experimenteren. Vaak is het zo dat het gedrag waarmee je wilt gaan experimenteren ook in andere werksituaties goed toepasbaar is.

Tijdens de door mij begeleide intervisies sta ik samen de intervisiegroep aan de hand van een passend intervisie model stil bij een door de medewerker ingebrachte casus.  Door middel van vragen stellen wordt de casusinbrenger geholpen om:

  • Bewuster en anders te kijken naar het eigen handelen, waardoor ook anders gehandeld kan worden in de eigen werkpraktijk.
  • Inzicht te krijgen in de relatie tussen de professionele opvattingen en werkwijzen die door de werkgever worden geformuleerd en de eigen opvattingen over werk.
  • Zicht te krijgen op het functioneren van het team of een samenwerkingsrelatie binnen het team.

Mijn aanpak tijdens supervisie

Voorbeelden van vragen die jij je tijdens de begeleiding in allerlei variaties leert stellen en beantwoorden zijn:

  • Waar sta ik voor?
  • Waar neem ik wel of geen verantwoordelijkheid voor?
  • Waar zit mijn passie in het werk en waar ga ik voor?
  • Hoe reageer en handel ik in conflictueuze situaties?
  • Wat doet het met mij als (werk) situaties veranderen en wat levert mij dat wel/ niet op?
  • Hoe maak ik binnen mijn beroep effectief gebruik van mijn krachten en kwaliteiten?
  • Wat doe ik in situaties die mij raken?
  • Hoe geef ik kleur aan mijn eigen werk?

Naast het vinden van concrete oplossingen voor vraagstukken in het werk, zoeken we ook naar manieren van leren die jou helpen bij het vinden van oplossingen op de lange termijn.

Supervisie helpt jou als beginnend beroepsbeoefenaar bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Als ervaren werker helpt supervisie jou bij het handhaven van jouw professionele standaard.
Supervisietrajecten worden aangeboden in groepsverband (maximaal 3 personen) of individueel.

Training

Training en deskundigheidsbevordering rondom de samenwerking met ouders.

Ouders en professionals ontmoeten elkaar vaak via het kind. De professional heeft vanuit zijn beroep de taak om eventuele (opvoed) problemen op te sporen en daarover met de ouder(s) te spreken. Alhoewel de professional de beste intenties heeft, komen deze niet altijd even goed aan bij de ouder. In plaats van dat de ouder aan de slag gaat met de informatie die hij van de professional krijgt, reageren ze verbaasd, gelaten, verontwaardigd, vermijdend of zelfs boos.

Mijn aanpak tijdens trainingen

De deskundigheidsbevordering richt zich onder andere op het relativeren van de eigen beelden en oordelen over ouders. Een ander beeld vergroot het inlevingsvermogen ten aanzien van de intenties en overwegingen van de ouder. En ik geloof dat hoe meer de professional zich zal verbinden met het perspectief van de ouder, hoe meer de ouder dat zal kunnen doen ten aanzien van zijn kind. Ik baseer me daarbij onder andere op de uitgangspunten van kinderpsychiater Arnold die al reeds in 1978 verwoordde dat ouders al veel langer dan professionals bezig zijn om de belangen te behartigen van hun kind.

In de praktijk blijkt dat er nog steeds maar al te vaak via de ouders wordt gewerkt in plaats van met de ouders. In de deskundigheidsbevordering staat niet het kind maar de ouder centraal. Als de professional het probleem kan zien vanuit het perspectief van de ouder kan er een interventie op maat worden geboden waaraan de ouder geneigd is mee te werken. En dan staat opeens het kind weer centraal.

In de deskundigheidsbevordering is ruimte voor vragen als:

  • Welke onbewuste aannames heb ik over (goed) ouderschap?
  • Welke beelden leven er in de maatschappij rondom goed ouderschap?
  • Hoe werken mijn aannames en beelden door in het contact met ouders?
  • Hoe kan ik in contacten met de ouder de ervaring en de belemmeringen zoals de ouder die ervaart meer centraal zetten?
  • Hoe maak ik verbinding met ouders, hoe komen we naast elkaar te staan in plaats van tegenover elkaar?

Hoe kan ik helpen?

Samen kunnen we komen tot een definitieve scholingsvraag en de vorm van begeleiding.

Tarieven